In het overzicht hierna is per programma aangegeven welk deel van het programmasaldo - gesplitst in het saldo baten en lasten en het saldo van de toevoegingen en onttrekkingen aan reserves - betrekking heeft op incidentele baten en lasten. Op basis hiervan ontstaat inzicht in het structureel saldo per programma.
Met betrekking tot de verantwoording van de incidentele baten en lasten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.
Bedragen * € 1.000 | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Programma 1 | begroting | |||
Lasten | ||||
1.07 | Overhead | -1.129 | -1.260 | 131 |
---|---|---|---|---|
Totaal Lasten | -1.129 | -1.260 | 131 | |
Totaal incidentele baten en lasten op programma vóór incidentele mutaties reserves | -1.129 | -1.260 | 131 | |
onttrekking reserves | 421 | 163 | 258 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | -708 | -1.096 | 389 | |
Structureel begrotingssaldo | -17.428 | -17.644 | 215 | |
Saldo | -18.136 | -18.740 | 604 |
Toelichting
De incidentele lasten liggen in lijn met de raming. Hieronder vallen diverse over het jaar lopende zaken, waaronder kosten van een aantal grote implementatietrajecten (ERPx, M365, etc).
De incidentele onttrekkingen van de reserves vallen lager uit dan begroot. Sommige kosten die gedekt zouden worden vanuit reserves, zijn niet gemaakt. De bijbehorende onttrekking is dan ook niet verantwoord. Zie voor een uitgebreidere toelichting ook de toelichting van programma 1 onder financiën.
Bedragen * € 1.000 | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Programma 2 | begroting | |||
Lasten | ||||
2.03 | Integrale Veiligheid | -15 | 0 | -15 |
---|---|---|---|---|
Totaal Lasten | -15 | 0 | -15 | |
Totaal incidentele baten en lasten op programma vóór incidentele mutaties reserves | -15 | 0 | -15 | |
onttrekking reserves | 31 | 3 | 28 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | 16 | 3 | 13 | |
Structureel begrotingssaldo | -5.940 | -5.763 | -178 | |
Saldo | -5.924 | -5.759 | -165 |
Toelichting
Bedragen * € 1.000 | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Programma 3 | begroting | |||
Lasten | ||||
3.07 | Duurzaamheid | -75 | -166 | 91 |
---|---|---|---|---|
Totaal Lasten | -75 | -166 | 91 | |
Baten | ||||
3.07 | Duurzaamheid | 475 | 99 | 377 |
Totaal Baten | 475 | 99 | 377 | |
Totaal incidentele baten en lasten op programma vóór incidentele mutaties reserves | 400 | -68 | 468 | |
toevoeging reserves | -4.250 | -4.342 | 92 | |
onttrekking reserves | 1.498 | 983 | 514 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | -2.352 | -3.426 | 1.074 | |
Structureel begrotingssaldo | -1.237 | -644 | -593 | |
Saldo | -3.588 | -4.070 | 482 |
Toelichting
De uitgaven op het product duurzaamheid zijn hoger dan begroot. Dit komt doordat de uitgaven van de provinciale subsidies WUP niet geraamd waren.
Omdat de werkzaamheden voor duurzaamheid wat later in het jaar op gang zijn gekomen, zijn zowel de uitgaven als de opbrengsten lager dan begroot. De baten worden namelijk verantwoord als de lasten gemaakt zijn, zodat dit per saldo budgetneutraal verloopt. Subsidiebaten blijven gereserveerd op de balans en zullen in 2024 worden toegerekend aan de gemaakte lasten.
De incidentele dotatie aan de reserve valt hoger uit dan geraamd. Dit zijn de werkelijke winsten vanuit de grondexploitatie, die hoger zijn dan begroot. Deze worden 1 op 1 in de reserve gestort.
De incidentele onttrekking aan de reserves valt lager uit dan begroot. Dit wordt met name veroorzaakt door een lagere onttrekking reserve grondexploitatie. Er waren hiervoor sloopkosten geraamd van €220.000 met een dekking uit de reserve grondexploitatie. Deze kosten zijn in 2023 niet gemaakt, derhalve is de dekking ook niet verantwoord. Daarnaast waren er diverse kleinere onttrekkingen geraamd voor uitgaven die uiteindelijk niet gedaan zijn. De bijbehorende onttrekking is dan ook niet geraamd.
Vooralsnog zijn de uitgaven en opbrengsten in het kader van duurzaamheid aangemerkt als incidenteel, echter naar de toekomst toe zal blijken of deze gelden een structureel karakter krijgen.
Bedragen * € 1.000 | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Programma 4 | begroting | |||
Lasten | ||||
4.10 | Centrale Antenne Installatie | -145 | -98 | -47 |
---|---|---|---|---|
Totaal Lasten | -145 | -98 | -47 | |
Totaal incidentele baten en lasten op programma vóór incidentele mutaties reserves | -145 | -98 | -47 | |
toevoeging reserves | -2.733 | -2.733 | 0 | |
onttrekking reserves | 4.746 | 3.926 | 820 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | 1.867 | 1.094 | 773 | |
Structureel begrotingssaldo | -8.484 | -7.690 | -795 | |
Saldo | -6.618 | -6.596 | -22 |
Toelichting
De geraamde incidentele lasten van de Cai hebben betrekking op de begeleidingskosten inzak de nieuw opgerichte Joint Venture met Glasvezel. De werkelijke kosten zijn lager uitgevallen dan begroot.
De lagere onttrekking op de reserves wordt veroorzaakt door lagere uitgaven voor groot onderhoud. De onttrekkingen worden verantwoord tot het niveau van de werkelijke uitgaven. De uitgaven worden als structureel bestempeld, terwijl de onttrekking als incidenteel worden bestempeld. In 2024 wordt overgegaan naar een systematiek waarbij groot onderhoud via de voorzieningen wordt verantwoord.
Bedragen * € 1.000 | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Programma 5 | begroting | |||
Lasten | ||||
5.01 | Preventie voorliggend veld | -23 | 0 | -23 |
---|---|---|---|---|
5.02 | Onderwijs incl.huisvesting | -605 | -431 | -174 |
5.04 | Sportstimulering jeugd | -10 | -1 | -9 |
5.10 | Kunst en Cultuur | -17 | 0 | -17 |
5.16 | Inburgering | -639 | -181 | -458 |
Totaal Lasten | -1.294 | -613 | -681 | |
Baten | ||||
5.01 | Preventie voorliggend veld | 23 | 0 | 23 |
5.02 | Onderwijs incl.huisvesting | 257 | 195 | 62 |
5.04 | Sportstimulering jeugd | 30 | 0 | 30 |
5.09 | Zwembaden | 488 | 0 | 488 |
5.15 | Participatie en schuldhulpverlening | 0 | 188 | -188 |
5.16 | Inburgering | 8.239 | 6.571 | 1.668 |
Totaal Baten | 9.038 | 6.954 | 2.084 | |
Totaal incidentele baten en lasten op programma vóór incidentele mutaties reserves | 7.744 | 6.341 | 1.403 | |
toevoeging reserves | -5.205 | -4.168 | -1.037 | |
onttrekking reserves | 2.019 | 1.600 | 418 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | 4.557 | 3.773 | 784 | |
Structureel begrotingssaldo | -38.780 | -36.847 | -1.933 | |
Saldo | -34.223 | -33.074 | -1.148 |
Toelichting
De lasten voor onderwijs (inc. huisvesting) vallen lager uit dan begroot. Dit wordt door een tweetal posten veroorzaakt. Zo zijn de kosten voor tijdelijke onderwijshuisvesting lager dan geraamd. De onttrekking aan de algemene reserve is hierdoor ook lager dan geraamd.
Daarnaast zijn de kosten voor de regeling SPUKVVE Oekraïense peuters lager dan door het rijk was beschikt. De bijbehorende baat (rijksbijdrage) van laatst genoemde post is hierdoor ook lager, waardoor het effect per saldo budgetneutraal is.
De lagere kosten op het gebied van inburgering worden veroorzaakt doordat de transitiekosten voor de woonunits in de exploitatie geraamd waren, maar in werkelijkheid op het krediet worden verantwoord. BBV vereist dat de kosten voor de aanschaf + bijkomende kosten geactiveerd worden. De bijbehorende baten zijn echter ook op het krediet verantwoord, waardoor het effect per saldo budgetneutraal is.
Daarnaast is sprake van een onderschrijding op het kostenbudget Oekraïne opvang. Deze onderschrijding dekt de uitvoeringskosten van de gemeente die door diverse afdelingen zijn gemaakt en verantwoord op diverse producten en programma's.
Het restantverschil in de opbrengsten van inburgering wordt veroorzaakt doordat in de aanvraag van de rijksvergoeding Oekraïne gebaseerd is op meer opvangplekken dan uiteindelijk is verantwoord in de eindverantwoording over boekjaar 2023. Hierdoor zijn de opbrengsten lager.
Er is sprake van een onderschrijding op de baten bij het zwembad van € 488.000. Er was in de begroting rekening gehouden met een hogere energiekosten (structurele post) en de rijksbijdrage voor energiekosten. Gedurende het jaar bleek dat het zwembad hier niet voor in aanmerking kwam. Het effect is per saldo neutraal. (geen hogere energiekosten en geen rijksvergoeding).
We ontvangen een rijksvergoeding voor kosten gemaakt in het kader van gedupeerden van de kinderopvang toeslagenaffaire van € 188.000.
De reserveonttrekkingen zijn lager dan begroot, omdat er diverse uitgaven geraamd waren die vanuit de reserves gedekt zouden worden, uiteindelijk niet zijn uitgegeven. De bijbehorende onttrekking is hierdoor ook achterwege gebleven. Daarnaast leiden de lagere tijdelijke huisvestingskosten ook tot een lagere onttrekking aan de reserve.
De toevoeging aan de reserve Oekraïne opvang is lager, omdat minder opvangplekken zijn meegenomen in de eindverantwoording over boekjaar 2023, waardoor een lagere rijksvergoeding is ontvangen. Dit resulteert per saldo in een lagere onderbesteding en een lagere toevoeging aan de reserve Oekraïne opvang.
Bedragen * € 1.000 | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
Programma 6 | begroting | |||
Baten | ||||
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | 568 | 568 | 0 |
---|---|---|---|---|
6.07 | Overige baten en lasten | 70 | 684 | -614 |
Totaal Baten | 638 | 1.253 | -615 | |
Totaal incidentele baten en lasten op programma vóór incidentele mutaties reserves | 638 | 1.253 | -615 | |
toevoeging reserves | -648 | -648 | 0 | |
onttrekking reserves | 607 | 580 | 27 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | 597 | 1.185 | -588 | |
Structureel begrotingssaldo | 68.144 | 68.120 | 24 | |
Saldo | 68.741 | 69.305 | -564 |
Toelichting
De overige incidentele baten en lasten zijn hoger dan geraamd. In 2023 zijn een aantal oude openstaande verplichtingen vrijgevallen, omdat niet verwacht wordt dat deze nog tot uitbetaling leiden.
Bedragen * € 1.000 | Bijgestelde | Realisatie | Verschil | |
begroting | ||||
Lasten | ||||
1.07 | Overhead | -1.129 | -1.260 | 131 |
---|---|---|---|---|
2.03 | Integrale Veiligheid | -15 | 0 | -15 |
3.07 | Duurzaamheid | -75 | -166 | 91 |
4.10 | Centrale Antenne Installatie | -145 | -98 | -47 |
5.01 | Preventie voorliggend veld | -23 | 0 | -23 |
5.02 | Onderwijs incl.huisvesting | -605 | -431 | -174 |
5.04 | Sportstimulering jeugd | -10 | -1 | -9 |
5.10 | Kunst en Cultuur | -17 | 0 | -17 |
5.16 | Inburgering | -639 | -181 | -458 |
Totaal Lasten | -2.659 | -2.137 | -521 | |
Baten | ||||
3.07 | Duurzaamheid | 475 | 99 | 377 |
5.01 | Preventie voorliggend veld | 23 | 0 | 23 |
5.02 | Onderwijs incl.huisvesting | 257 | 195 | 62 |
5.04 | Sportstimulering jeugd | 30 | 0 | 30 |
5.09 | Zwembaden | 488 | 0 | 488 |
5.15 | Participatie en schuldhulpverlening | 0 | 188 | -188 |
5.16 | Inburgering | 8.239 | 6.571 | 1.668 |
6.05 | Beheer Overige Gebouwen | 568 | 568 | 0 |
6.07 | Overige baten en lasten | 70 | 684 | -614 |
Totaal Baten | 10.151 | 8.305 | 1.846 | |
Totaal incidentele baten en lasten op programma's vóór incidentele mutaties reserves | 7.493 | 6.168 | 1.325 | |
toevoeging reserves | -12.836 | -11.891 | -945 | |
onttrekking reserves | 9.321 | 7.256 | 2.065 | |
Totaal na incidentele mutaties reserves | 3.978 | 1.533 | 2.445 | |
Structureel begrotingssaldo | -3.725 | -467 | -3.258 | |
Saldo | 253 | 1.066 | -812 |
Toelichting
Het structureel begrotingssaldo valt positiever uit dan begroot. Binnen diverse producten is sprake van diverse afwijkingen. Echter twee grote afwijkingen verklaren de afwijking grotendeels:
- Overheveling van €2,2 miljoen budgetten tussen de jaren
- Lagere uitgaven groot onderhoud van circa € 0,8 miljoen