Het jaar 2023 sluit met een saldo van € 1,1 mln. voordelig. Dit is € 812.000 voordeliger dan begroot (€ 253.000 positief). Een verklaring van de verschillen per programma op hoofdlijnen wordt hieronder weergeven. Voor een uitgebreide analyse van de staat van baten en lasten op productniveau verwijzen wij naar de financiële analyse per programma zoals opgenomen in het jaarverslag. Voor een analyse van de incidentele baten en lasten verwijzen wij naar de bijlage "Incidentele baten en lasten per programma", die onderdeel uitmaakt van de jaarstukken.
De verschillen die hieronder worden beschreven, betreffen de "bruto verschillen". Een deel van de ogenschijnlijk positieve verschillen werkt door naar een lagere onttrekking reserves, waardoor per saldo geen sprake is van besparingen.
Programma 1
Binnen programma 1 is sprake van zowel over- als onderschrijdingen over de diverse producten. Het totale nadelige verschil op programma 1 bedraagt € 539.000 (voor mutaties reserves) en is grotendeels het gevolg van de volgende posten:
- | Vrijval van de voorziening wachtgeldverplichting gewezen wethouders | € | 334.000 | |
---|---|---|---|---|
- | Minder huurkosten website | € | 82.000 | |
- | Minder kosten regionale samenwerking | € | 68.000 | |
- | Meer uitgaven op personeel en ICT | -/- | € | 1.100.000 |
- | Meer inkomsten vangnetuitkeringen van het UWV en loonkostensubsidies | € | 250.000 |
Programma 2
Het voordelige verschil op programma 2 bedraagt € 193.000 (voor mutaties reserves) en is grotendeels het het gevolg van de volgende posten:
- | Minder kosten op integrale veiligheid | € | 72.000 | |
---|---|---|---|---|
- | Vrijval van verplichting uit 2022 | € | 89.000 | |
- | Minder uitgaven Veiligheidsregio Z-W | € | 55.000 |
Programma 3
Binnen programma 3 is sprake van zowel over- als onderschrijdingen over de diverse producten. De totale onderschrijding in 2023 bedraagt € 124.000 (voor mutaties reserves) en wordt verklaard door zowel lagere kosten als lagere opbrengsten:
- | Hogere kosten openbare toiletten | -/- | € | 74.000 |
---|---|---|---|---|
- | Minder onderhoudskosten monumentale panden | € | 133.000 | |
- | Nadelig saldo op product Duurzaamheid | -/- | € | 636.000 |
- | Voordelig saldo op product Omgevingsvergunningen | € | 40.000 | |
- | Voordelig saldo op product Grondexploitaties | € | 247.000 | |
- | Geen besteding op eenmalig exploitatiebudget perceel Slobbeland 9-11 | € | 220.000 | |
- | Hogere grondopbrengsten | € | 72.000 | |
- | Onderbesteding op product Omgevingsvergunningen | € | 171.000 |
Programma 4
Het voordelig verschil op programma 4 bedraagt € 842.000 en is grotendeels het saldo van de volgende afwijkingen:
- | Hogere uitgaven op product Groenvoorzieningen | -/- | € | 168.000 |
---|---|---|---|---|
- | Lagere baten bij product Riolering | -/- | € | 83.000 |
- | Hogere opbrengst op product Afvalstoffen | € | 67.000 | |
- | Onderbesteding op product Wegen | € | 426.000 | |
- | Hogere opbrengsten leges en degeneratiekosten (product Wegen) | € | 60.000 | |
- | Ontvangen teruggave energiebedrijf op de product openbare verlichting | € | 60.000 | |
- | Onderbesteding op product Bruggen en duikers | € | 271.000 | |
- | Onderbesteding op product Verkeer | € | 188.000 |
Programma 5
Programma 5 bestaat uit een groot aantal verschillende producten en wordt veroorzaakt door enerzijds lagere lasten en anderzijds lagere baten. Per saldo is sprake van een verschil van € 530.000 voordelig. Binnen het programma zijn de belangrijkste over- en onderschrijdingen op de producten:
- | Onderwijshuisvesting | € | 263.000 | |
---|---|---|---|---|
- | Jeugdhulp en ondersteuning | -/- | € | 1.594.000 |
- | Wmo Maatwerkdienstverlening | -/- | € | 180.000 |
- | Sportaccommodaties | € | 250.000 | |
- | Zwembaden | € | 117.000 | |
- | Participatie en schuldhulpverlening | € | 1.673.000 | |
- | Oekraïne opvang | -/- | € | 301.000 |
Programma 6
Het verschil op programma 6 bedraagt per saldo € 567.000 voordelig en wordt veroorzaakt door enerzijds hogere lasten en anderzijds lagere baten. De hogere lasten van € 279.000 worden met name veroorzaakt door de toevoeging aan de voorziening verlofsparen van € 148.000 en de dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren van € 57.000 welke niet waren geraamd, omdat deze slechts eenmaal per jaar worden berekend. De naheffingsaanslag 2023 Werkkostenregeling bedroeg € 48.000 en er is voor € 60.000 versneld activa versneld afgeboekt. De hogere baten van € 855.000 bestaan voornamelijk uit rente opbrengsten (€ 52.000), doorwerking van de decembercirculaire gemeentefonds (€ 273.000) en vrijval van diverse verplichtingen/subsidies die op tussenrekeningen stonden geboekt (€ 571.000).
Onttrekkingen aan reserves
Er is in totaal bijna € 2,07 mln. minder onttrokken dan er was begroot.
In de nieuwe nota reserves & voorzieningen is geregeld dat bedragen worden onttrokken op basis van werkelijke uitgaven. Dit betekent dat als gelden niet besteed zijn, ook geen onttrekking plaatsvindt. De onderbesteding zit verspreid over verschillende programma's met verschillende oorzaken. De belangrijkste zijn hieronder opgenomen:
- | Onderhoudsplannen gemeentelijke eigendommen | -/- | € | 255.000 |
---|---|---|---|---|
- | Onderhoud Bruggen | -/- | € | 255.000 |
- | Onderhoud wegen | -/- | € | 472.000 |
- | Reserve grondexploitatie | -/- | € | 308.000 |
- | Algemene reserve | -/- | € | 392.000 |
- | Reserve Sociaal Domein | -/- | € | 140.000 |
Dotaties reserves
Er is in totaal € 961.000 minder gedoteerd dan er was begroot. In de nieuwe nota reserves & voorzieningen is geregeld dat de winstneming op grondexploitaties plaatsvindt op basis van werkelijke winsten. De dotatie grondexploitatie is hierdoor € 92.000 hoger dan begroot. Er zijn minder opvangplekken voor vluchtelingen uit Oekraïne afgerekend met het rijk. Hierdoor is de dotatie aan de reserve Oekraïne verlaagd met € 1.037.000.