Wat heeft het gekost?
Bedragen *€1.000 | ||||||
Saldo per speerpunt en product | Jaarrekening | Primitieve begroting | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |
2022 | 2023 | 2023 | 2023 | 2023 | ||
Kwalitatief hoogw. en duurz.leefomg. | -1.086 | -946 | -177 | 8 | 185 | |
3.03 | Monumenten en Oudheidkunde | -160 | -301 | -286 | -153 | 133 |
Lasten | -229 | -408 | -393 | -260 | 133 | |
Baten | 69 | 106 | 106 | 107 | 1 | |
3.04 | Milieubeheer | -717 | -784 | -660 | -698 | -38 |
Lasten | -717 | -810 | -687 | -698 | -11 | |
Baten | 0 | 27 | 27 | 0 | -27 | |
3.05 | Ruimtelijk onderzoek en beleid | -610 | -556 | -614 | -635 | -21 |
Lasten | -625 | -556 | -614 | -651 | -37 | |
Baten | 15 | 0 | 0 | 16 | 16 | |
3.06 | Wonen | -127 | -116 | -116 | -92 | 24 |
Lasten | -128 | -117 | -117 | -94 | 24 | |
Baten | 2 | 2 | 2 | 2 | 0 | |
3.07 | Duurzaamheid | -56 | -95 | 525 | -110 | -636 |
Lasten | -56 | -95 | -594 | -717 | -124 | |
Baten | 0 | 0 | 1.119 | 607 | -512 | |
3.08 | Omgevingsvergunning | 171 | -543 | -543 | -504 | 40 |
Lasten | -919 | -1.343 | -1.343 | -1.382 | -38 | |
Baten | 1.090 | 800 | 800 | 878 | 78 | |
3.09 | Bouw- en woningtoezicht | -208 | -205 | -208 | -235 | -27 |
Lasten | -208 | -205 | -208 | -235 | -27 | |
3.10 | Grondexploitaties | 439 | 1.644 | 2.375 | 2.622 | 247 |
Lasten | -5.606 | -4.622 | -6.462 | -4.165 | 2.297 | |
Baten | 6.045 | 6.265 | 8.836 | 6.787 | -2.050 | |
3.11 | Overige gronden | 382 | 11 | -248 | 43 | 292 |
Lasten | -441 | -311 | -527 | -323 | 204 | |
Baten | 823 | 321 | 278 | 366 | 87 | |
3.15 | Omgevingswet implementatie | -201 | 0 | -401 | -229 | 171 |
Lasten | -201 | 0 | -401 | -229 | 171 | |
Ruimte voor economie en bedrijvigheid | -55 | -33 | -55 | -47 | 8 | |
3.01 | Economische zaken | -92 | -120 | -105 | -101 | 3 |
Lasten | -92 | -120 | -105 | -101 | 3 | |
3.12 | markten en standplaatsen | 37 | 86 | 49 | 54 | 5 |
Lasten | -52 | -47 | -47 | -36 | 11 | |
Baten | 89 | 133 | 96 | 90 | -6 | |
Ontspanning binnen handbereik | -509 | -570 | -638 | -707 | -69 | |
3.02 | Toerisme | -369 | -349 | -334 | -407 | -74 |
Lasten | -390 | -399 | -384 | -442 | -59 | |
Baten | 22 | 50 | 50 | 35 | -15 | |
3.13 | Kermissen en volksfeesten | -118 | -114 | -241 | -255 | -15 |
Lasten | -308 | -329 | -421 | -450 | -29 | |
Baten | 189 | 215 | 180 | 194 | 14 | |
3.14 | Recreatie | -23 | -107 | -63 | -44 | 19 |
Lasten | -42 | -123 | -79 | -60 | 19 | |
Baten | 20 | 16 | 16 | 16 | 0 | |
Totaal vóór mutaties reserves | -1.651 | -1.550 | -870 | -746 | 124 | |
Onttrekking reserves | 421 | 266 | 1.532 | 1.017 | -514 | |
Toevoeging reserves | -1.885 | -1.724 | -4.250 | -4.342 | -92 | |
Totaal na mutaties reserves | -3.115 | -3.007 | -3.588 | -4.070 | -482 |
Bedragen * €1.000 | ||||||||
Omschrijving | Bijgestelde begroting | Realisatie | Afwijking | |||||
Lasten | Baten | Saldo | Lasten | Baten | Saldo | Saldo | ||
Kwalitatief hoogw. en duurz.leefomg. | -11.346 | 11.169 | -177 | -8.755 | 8.763 | 8 | 185 | |
3.03 | Monumenten en Oudheidkunde | -393 | 106 | -286 | -260 | 107 | -153 | 133 |
3.04 | Milieubeheer | -687 | 27 | -660 | -698 | 0 | -698 | -38 |
3.05 | Ruimtelijk onderzoek en beleid | -614 | 0 | -614 | -651 | 16 | -635 | -21 |
3.06 | Wonen | -117 | 2 | -116 | -94 | 2 | -92 | 24 |
3.07 | Duurzaamheid | -594 | 1.119 | 525 | -717 | 607 | -110 | -636 |
3.08 | Omgevingsvergunning | -1.343 | 800 | -543 | -1.382 | 878 | -504 | 40 |
3.09 | Bouw- en woningtoezicht | -208 | 0 | -208 | -235 | 0 | -235 | -27 |
3.10 | Grondexploitaties | -6.462 | 8.836 | 2.375 | -4.165 | 6.787 | 2.622 | 247 |
3.11 | Overige gronden | -527 | 278 | -248 | -323 | 366 | 43 | 292 |
3.15 | Omgevingswet implementatie | -401 | 0 | -401 | -229 | 0 | -229 | 171 |
Ruimte voor economie en bedrijvigheid | -152 | 96 | -55 | -137 | 90 | -47 | 8 | |
3.01 | Economische zaken | -105 | 0 | -105 | -101 | 0 | -101 | 3 |
3.12 | markten en standplaatsen | -47 | 96 | 49 | -36 | 90 | 54 | 5 |
Ontspanning binnen handbereik | -883 | 246 | -638 | -952 | 245 | -707 | -69 | |
3.02 | Toerisme | -384 | 50 | -334 | -442 | 35 | -407 | -74 |
3.13 | Kermissen en volksfeesten | -421 | 180 | -241 | -450 | 194 | -255 | -15 |
3.14 | Recreatie | -79 | 16 | -63 | -60 | 16 | -44 | 19 |
Totaal vóór mutaties reserves | -12.381 | 11.511 | -870 | -9.844 | 9.098 | -746 | 124 | |
Mutaties reserves | -4.250 | 1.532 | -2.718 | -4.342 | 1.017 | -3.324 | -606 | |
Totaal na mutaties reserves | -16.631 | 13.042 | -3.588 | -14.186 | 10.115 | -4.070 | -482 |
Verantwoording producten
Met betrekking tot de verantwoording van de producten is er voor gekozen slechts de significante afwijkingen ten opzichte van de begroting te vermelden, waardoor de analyse per programma op de gewenste hoofdlijnen plaats vindt.
Product 3.02 Toerisme.
Op dit product is per saldo € 74.000 meer uitgegeven dan geraamd. De inhuurlasten van de openbare toilet medewerkers zijn € 59.000 hoger dan geraamd. Aan de baten kant van dit product is sprake van € 15.000 minder inkomsten uit de openbare toiletten.
De budgetoverhevelingen uit 2022 van € 95.000 zijn opnieuw overgeheveld naar 2024. Deze dekking was bedoeld voor intensivering van het toeristisch beleid. Door onderbezetting kon deze intensivering maar ten dele worden uitgevoerd. Daarom is ook de onttrekking aan de Algemene reserve € 42.000 lager dan geraamd.
Product 3.03 Monumenten en Oudheidkunde
Op dit product is in totaal € 133.000 minder uitgegeven dan geraamd. Met name het onderhoud van de monumentale panden was lager dan geraamd.
De onttrekking aan de reserve onderhoud gemeentelijke gebouwen is daarom ook € 74.000 lager dan geraamd.
Product 3.07 Duurzaamheid
Op dit product is sprake van een nadelig saldo van € 636.000. De uitgaven duurzaamheid zijn circa € 124.000 hoger dan geraamd. De werkelijke inkomsten zijn € 512.000 lager dan geraamd. Deze lasten en baten zijn dit jaar abusievelijk niet juist berekend waardoor deze afwijking is ontstaan. De kosten van dit product worden gedekt uit spuk uitkeringen en vergoedingen van de provincie. Deze vergoedingen mogen de komende jaren worden ingezet voor duurzaamheid. De nog niet bestede bedragen komen op een tussenrekening in de balans te staan waardoor zij beschikbaar blijven voor de komende jaren.De onttrekking aan de Algemene reserve van € 91.000 heeft niet plaatsgevonden.
Product 3.08 Omgevingsvergunningen (Lasten /baten)
De inkomstenkant van dit product vertoont een overschrijding van € 80.000. De inkomsten uit leges worden bepaald door het aantal en de omvang van de ingediende aanvragen. Hierop heeft de gemeente geen rechtstreekse invloed. Voor een deel hebben de extra inkomsten te maken met een hoeveelheid ingediende aanvragen nog voordat de Omgevingswet in werking trad, om zodoende nog onder de oude wetgeving te kunnen vallen. Aan de kostenkant is sprake van € 40.000 hogere personeelslasten dan geraamd.
Product 3.10 Grondexploitaties
Voor 2023 werd een voordelig resultaat verwacht van € 2,4 mln. aan winstnemingen, welke toegevoegd zou worden aan de reserve grondexploitatie. De werkelijke winstneming is iets hoger uitgevallen, wat het voordelige bedrag op dit product verklaard. Voor het resultaat heeft deze hogere bate geen gevolgen, omdat deze hogere winst ook leidt tot een hogere toevoeging aan de bestemde reserve grondexploitatie. Deze toevoeging is in 2023 derhalve ook € 92.000 hoger. De onttrekking van € 45.000 heeft niet plaatsgevonden.
Product 3.11 Overige gronden
Het voordelig saldo van € 292.000 wordt met name veroorzaakt doordat het eenmalige exploitatiebudget van € 220.000 voor het slopen van de opstallen, verwijderen van asbestdaken, saneren van de bodem en het verwijderen van de aanwezige tanks voor het perceel Slobbeland 9-11 niet is aangewend in 2023. Hierdoor vervalt ook de onttrekking aan de bestemde reserve Grondexploitatie waaruit de kosten worden gedekt.
De inkomsten aan grondopbrengsten zijn € 79.000 hoger dan geraamd. De onttrekking aan de reserve grondexploitaties van € 43.000 komt dan ook te vervallen.
Product 3.15 Omgevingswet implementatie
De uitgavenkant van dit product vertoont een onderbesteding van € 171.000 Dit wordt met name veroorzaakt door de invoering van de Omgevingswet. In 2023 is tijd gestoken in het implementatie-traject. Hierop zijn aanzienlijke resultaten gehaald zoals het vaststellen van de Omgevingsvisie, de implementatie van een nieuw zaak-systeem, opleidingen, start plan van aanpak omgevingsplan, benodigde bestuurlijke besluiten etc. Een deel van de voorgenomen werkzaamheden resteert echter nog. Dit heeft mede te maken met de hoeveelheid werk (zowel op het gebied van implementatie als going concern) en de beschikbare formatie. In 2024 is gestart met het opstellen van het omgevingsplan en programma’s.
Mutaties reserves
Het verschil in de mutaties reserve bedraagt € 606.000 nadelig. Dit wordt veroorzaakt door lagere daadwerkelijke onttrekkingen aan de reserves dan oorspronkelijk begroot. De belangrijkste afwijkingen zijn:
Reserve | Afwijking | |
1. Minder extra kosten toerisme | Algemene reserve | € 42.000 minder onttrokken |
2. Minder extra kosten duurzaamheid | Algemene reserve | € 91.000 niet onttrokken |
3. Geen kosten GREX diversen | Reserve grondexploitaties | € 45.000 niet onttrokken |
4. Geen kosten perceel Slobbeland 9-11 | Reserve grondexploitaties | € 220.000 niet onttrokken |
5. Geen lagere grondopbrengsten | Reserve grondexploitaties | € 43.000 minder onttrokken |
6. Lagere onderhoudskosten gemeentelijke gebouwen | Reserve onderhoud gemeentelijke eigendommen | €74.000 minder onttrokken |
Totaal reserves lasten | € 515.000 minder onttrokken | |
10. Hogere winstneming grondexploitaties | Reservegrondexploitaties | € 92.000 meer gedoteerd |
Totaal reserve baten | € 92.000 meer gedoteerd | |
Saldo mutaties reserves | € 607.000 nadelig |