Bestuur

Speerpunten

Goed bestuur

Speerpunt:

1.1 Goed Bestuur

Wat wilden we bereiken?

De inrichting van de organisatie past bij de opgaven en ambities

De organisatie zorgt voor de uitvoering van de wettelijke taken, aangevuld met taken die voortkomen uit de wensen, opgaven en ambities van college en raad. De organisatie houdt overzicht op alle taken en de daarvoor benodigde capaciteit. Werkprocessen worden regelmatig getoetst op actualiteit, effectiviteit en efficiëntie. Waar mogelijk wordt capaciteit afgeschaald en waar nodig wordt capaciteit toegevoegd om de opgaven en ambities te realiseren.

Wat wilden we daarvoor doen?

Strak sturen op inhuur, vaste medewerkers aantrekken blijft het uitgangspunt

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De organisatie stuurt actief op het klein houden van de inhuur. Door de krappe arbeidsmarkt en veel extra (tijdelijke taken) zien we de inhuur wel stijgen. Dit is in lijn met het landelijke beeld.

Wat wilden we daarvoor doen?

Beschrijven en lean maken van werkprocessen

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In 2022 hebben we de functie van procesmanager gecreëerd. De procesmanager zorgt voor actuele werkprocessen. Deze zijn Lean en hebben een heldere procesbeschrijving. Per jaar bepaalt het management welke werkprocessen we actualiseren.

Wat wilden we daarvoor doen?

Op elkaar afstemmen van opgaven en capaciteit

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Dit is een continu onderdeel van het werk.

Wat wilden we daarvoor doen?

Strategische personeelsplanning

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Dit gebeurt nu vooral bij de teams waar we veel wisselingen verwachten vanwege personeel met een oudere leeftijd. Dit willen we gemeente breed meer aandacht geven.

Wat wilden we bereiken?

Een adaptieve, voorspelbare, transparante en wendbare organisatie

Onze wereld is continue in beweging, dat hebben we de afgelopen jaren duidelijk gezien: corona, opvang vluchtelingen uit Oekraïne, stikstof- en klimaatmaatregelen, tekorten aan bouwmaterialen en personeel, een woningmarkt die is vastgelopen. De gemeente moet continue monitoren wat er speelt en wat dat lokaal van de gemeente vraagt. Dat vereist een organisatie die zich kan aanpassen aan nieuwe eisen, weet om te gaan met een tijdelijke crisis of snel kan handelen bij urgente opgaven. En die transparant is in de keuzes die gemaakt worden en de prioriteiten die gesteld worden.

Wat wilden we daarvoor doen?

Verbeteren van strategische communicatie 2025

Budgethouder(s):

Burgemeester en Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie hebben we verschillende stappen gezet. Voor de wervingscommunicatie hebben we als motto ‘Mensen maken Edam-Volendam’ ingezet. Deze versterkt en verrijkt ons dienstverleningsmerk, ‘ondernemend en betrokken’. De verschillende communicatie-uitingen worden meer in samenhang benut. Bijvoorbeeld door de wekelijkse nieuwsbrief en Social media meer te benutten voor het positioneren van B&W. Hiermee kunnen zij de verschillende activiteiten en doelen van de gemeente goed voor het voetlicht brengen. Social media wordt in de mix steeds beter benut  voor actuele, noodzakelijke en leuke content. Het aantal volgers en  interactie is in 2023 toegenomen. Vanaf december 2023 bezorgen we de ‘Voor Elkaar Krant’ 2x per jaar huis-aan-huis. Deze bevat meer achtergrondverhalen over mensen, projecten en ontwikkelingen. Dit alles gericht om zowel het werkgeversmerk als het dienstverleningsmerk van de gemeente te verstevigen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Borging van inspraak middels participatie bij projecten en beleidsontwikkelingen

Budgethouder(s):

College van B&W

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Inspraak en participatie maakt onderdeel uit van de taakuitvoering van de organisatie en vormt een vast onderdeel van de opgave van initiatiefnemers. In 2024 starten we een pilot met een nieuwe online burgerparticipatietool. Hiermee wordt het mogelijk om heel gericht, bijvoorbeeld op wijkniveau, online in gesprek te gaan om input op te halen. We voeren met deze tool minimaal drie verschillende participatietrajecten uit. De pilotresultaten hiervan nemen we mee in de keuze voor een definitieve tool.

Wat wilden we daarvoor doen?

Versterken van de regionale samenwerking voor grote opgaven en ambities

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Het college neemt actief deel in de regionale portefeuille-overleggen (PHO) op de beleidsvelden landschap, ruimte, wonen, mobiliteit, duurzaamheid, economie en toerisme. Edam-Volendam is bestuurlijk voorzitter van het PHO Economie en Toerisme en daarmee afgevaardigde voor Zaanstreek-Waterland in het Platform MRAEZ. Ook is zij voor de gehele MRA de trekker op het onderwerp Toerisme.
Edam-Volendam levert de ambtelijk secretaris van het regionale PHO Economie en Toerisme en is voorzitter van het regionale ambtelijke coördinatieteam voor de MRA. De regio heeft besloten de samenwerking voor de propositie Zaanstreek-Waterland / MRA en voor de opvang van asielzoekers, vluchtelingen Oekraïne en statushouders te intensiveren. Zij stellen een algemeen regionaal coördinator aan en programmamanagers voor de twee deelonderwerpen. Deze intensievere uitvoering van de regionale samenwerking krijgt drie bestuurlijke- en twee ambtelijke opdrachtgevers. De wethouder Ruimtelijke Ontwikkeling is een van de bestuurlijk opdrachtgevers, de secretaris is een van de ambtelijk opdrachtgevers. We zijn ambtelijk actief betrokken bij de Metropoolregio Amsterdam (MRA), de Vervoerregio, GGD Zaanstreek-Waterland, Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland, Waterlands archief, 'Allen voor een' , in de Regioraad en ROM-Inwest.

Wat wilden we bereiken?

Tevreden en kundige medewerkers

Het realiseren van alle taken, de ambities, het zijn van een ‘goed bestuur’ en een wendbare en transparante organisatie stelt hoge eisen aan de organisatie. Dat vereist medewerkers die kwaliteit kunnen leveren en die de opgaven kunnen oppakken en afronden, en niet te snel vertrekken naar andere functies of organisaties. Kwaliteit en continuïteit zijn met elkaar verbonden. Het is daarom van belang om de juiste medewerkers aan te trekken, te boeien en te binden.

Wat wilden we daarvoor doen?

Verbeteren van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In 2023 hebben we een nieuwe recruiter in dienst genomen die zich meer focust op externe communicatie in plaats van administratieve ondersteuning. We herzien het beleid en de werkwijze ten aanzien van arbeidsmarktcommunicatie, werving en het proces van in dienst treden. Dit is onderdeel van de strategische communicatie omdat het dienstverleningsmerk en het werkgeversmerk in samenhang worden gezien. Naast het werven heeft ook de on-boarding en het binden en boeien van medewerkers onze aandacht. En focus en borging van de processen en uniformiteit zijn belangrijke aandachtspunten.

Wat wilden we daarvoor doen?

Stimuleren van opleiding, ontwikkeling en interne doorgroei

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Dit is een continu aandachtspunt. In 2024 gaan we specifiek beleid maken voor opleiden, boeien en binden. Dit kunnen we mede doen doordat we een passende raming hebben van het opleidingsbudget vanaf 2024.

Wat wilden we daarvoor doen?

Verbeteren van positie op de arbeidsmarkt, startend met een onderzoek naar het beloningsgebouw

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In het voorjaar van 2023 heeft binnen onze organisatie een herwaardering van functies plaatsgevonden. Daarnaast is het beloningsgebouw aangevuld met nieuwe en aangepaste functies van na de fusie in 2016. Hiermee is het beloningsgebouw weer actueel.

Wat wilden we daarvoor doen?

Jaarlijkse personeelsschouw

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

jaarlijkse activiteit van leidinggevenden en P&O.

Wat wilden we daarvoor doen?

Talentontwikkeling

Budgethouder(s):

Burgemeester

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In 2023 zijn zes kandidaten gestart met het jaarlijkse, interne ontwikkeltraject. Daarnaast hebben we extra aandacht voor de grote groep jonge, nieuwe medewerkers bij onder andere Samenleving en RO. Naast persoonlijke ontwikkeling, het beter leren kennen van de organisatie en versterken van het interne netwerk, maken de zes kandidaten in drie  tweetallen een opdracht.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:38:52 met de export van 07/04/2024 14:33:22