Paragrafen

Bedrijfsvoering

De formatie van de sectie Inkoop bestaat uit vaste medewerkers. De aanbestedingsrechtmatigheid is wederom middels een goedkeurende controleverklaring van de accountant geaccordeerd. Om deze situatie te continueren zijn het afgelopen jaar stappen gemaakt. Zo is een nieuw financieel systeem (Unit4) geïmplementeerd, waarmee met aflettering op verplichtingen ook kan worden gemonitord in hoeverre contractuele verplichtingen financieel juist en volledig worden nageleefd. Tevens bevat betreffend systeem een zogenaamde “contractenmodule”, waarin contracten met betrekking tot inkoop kunnen worden geregistreerd en gemanaged. Veel contracten zijn inmiddels opgenomen in betreffende module en nieuwe contracten worden toegevoegd. Middels het labelen van de contracten aan inkooppakketnummers én het labelen van crediteuren aan inkooppakketnummers kunnen in de nabije toekomst efficiënte en effectieve spendanalyses worden gemaakt.

In 2023 is het inkoopbeleid verder aangescherpt en geactualiseerd. De betrokkenheid van de afdeling inkoop bij aanbestedingsprocessen wordt door de organisatie gedragen en mensen zijn zich bewust van de nut en de noodzaak van Inkoop.

In 2024 wordt door Inkoop een extra intakeformulier geïntroduceerd, waarmee “kleinere” opdrachten (vanaf € 25.000 tot € 70.000), waarvoor in eerste instantie een aanbestedingsprocedure niet noodzakelijk is. Hierin zullen meerdere items worden belicht om te kunnen komen tot een inkoopadvies. Hiermee wordt voorkomen dat eventuele inkoop buiten bestaande contracten om plaatsvindt (maverick buying).

Het komende jaar gaat Inkoop presentaties/voorlichting geven inzake het Inkoopbeleid en de Aanbestedingswet. Voor zowel intern (Raad, College en ambtenaren) als extern
(lokale ondernemers en wellicht regionale ondernemers). Dit tevens als vervolgstap op de geïmplementeerde contractenmodule en de hiermee verband houdende werkwijze.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:38:52 met de export van 07/04/2024 14:33:22