Ruimtelijk Beheer

Speerpunten

Bereikbaar & veilig

Speerpunt:

4.2 Bereikbaar & Veilig

Wat wilden we bereiken?

Bereikbaar en veilig houden van de oude kommen

In de oude kernen van Edam en Volendam is de druk op parkeerplaatsen en de wegen groot. Als gemeente willen we een goede balans vinden tussen de veiligheid en de bereikbaarheid. Toeristen moeten zich welkom voelen in deze kernen en voor bewoners is het van belang hun woningen en wijken op een goede manier bereikbaar te houden. De beschikbare ruimte voor auto’s zal hierdoor afnemen en de ruimte voor de fietser en voetganger zal worden vergroot.

Wat wilden we daarvoor doen?

Opstellen nieuw beleidsplan verkeer

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De aanbesteding van een nieuw Mobiliteitsplan voor de gemeente is opgestart. Het Mobiliteitsplan is nog niet gereed. In februari staat nog een technische sessie met de raad gepland. De bestuurlijke besluitvorming vindt hoogstwaarschijnlijk in Q2 2024 plaats. We stellen het Mobiliteitsplan samen met behulp van Goudappel en partners, Vervoerregio Amsterdam en de Provincie Noord-Holland. We hebben verschillende analyses gemaakt om de Doelen en Ambities samen te kunnen stellen. Een belangrijke stap is hierbij de online enquête onder de inwoners geweest. Deze uitkomsten zijn ook gedeeld met de Dorpsraden en andere belangenorganisaties in de gemeente.

Wat wilden we daarvoor doen?

Bijstellen van de parkeernorm in de oude kernen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Op diverse plekken doen we onderzoek naar de parkeerdruk. Op basis van de uitkomsten bekijken we of we parkeernormen moeten bijstellen. Het onderdeel parkeren nemen we ook mee bij het opstellen van het Mobiliteitsplan.

Wat wilden we daarvoor doen?

Stimuleren van parkeren buiten de kernen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Dit wordt onderdeel van het op te stellen Mobiliteitsplan.

Wat wilden we daarvoor doen?

Onderzoek mogelijkheden betaald parkeren, of parkeren voor vergunninghouders

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We hebben onderzoek gedaan naar de feitelijke parkeersituatie in met name de oude kom van Volendam. Dit om te kunnen bepalen hoe hoog de parkeerdruk is. Ook is onderzoek gedaan wie waar parkeert in de oude kom van Volendam. Als alle uitkomsten bekend zijn, informeren we de gemeenteraad hierover.

Wat wilden we daarvoor doen?

Optimaliseren van de openbare ruimte ten behoeve van fietsers en voetgangers bij reconstructie.

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Voor het project Herinrichten Keetzijde is subsidie aangevraagd bij de Vervoerregio Amsterdam. Deze is eind 2022 toegekend. Na toekenning van de subsidie is de voorbereiding weer opgepakt. Het uitvoeringsontwerp en het bestek is begin april afgerond. In januari 2024 is de 1e fase van het project gestart. Bij zowel de reconstructie van de Julianaweg, bij de aanleg van twee rotondes voor de 3e ontsluitingsweg én bij de reconstructie Zuidpolderlaan in 2024 gaan we fietsvoorzieningen realiseren. Dit in de vorm van vrij liggende fietspaden en veilige voetgangersoversteekplaatsen. Tegelijk met de komst van de rotonde vanaf de Dijkgraaf de Ruiterlaan richting de Broeckgouw leggen we ook een voetpad aan langs de Dijkgraaf de Ruiterlaan (meekoppelkans). Dit vindt in Q1 van 2024 plaats. In het straatwerkproject ‘Molenweg e.o.’ passen we de wegbreedte aan om fietsers ruimte te geven. In het asfaltproject Westeinde in Oosthuizen brengen we gedragsmaatregelen aan in samenwerking met de VRA. Dit om automobilisten meer bewust te maken van de aanwezigheid van aanwonenden, voetgangers en fietsers in het smalle wegprofiel dat beschikbaar is in de lintbebouwing. We hebben de mogelijkheden voor wat betreft het fietsparkeren verkend en hebben drie locaties gevonden die we na participatie gaan realiseren. Het gaat hier om twee locaties in Volendam en één locatie in het centrum van Edam.

Wat wilden we bereiken?

Betere bereikbaarheid en doorstroom van verkeer

Zowel binnen de kernen als direct daarbuiten (provinciale) wegen neemt de verkeersdruk toe. Er is een groot netwerk voor het openbaar vervoer, maar ook het aantal voertuigen neemt toe. Om toekomstige projectontwikkeling te kunnen blijven faciliteren, is het noodzakelijk continu oog te hebben voor een optimale bereikbaarheid en doorstroom.

Wat wilden we daarvoor doen?

Aanleg 3e ontsluitingsweg

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De realisatie verloopt voorspoedig en de oplevering staat gepland in juli 2024. In Q1 en Q2 2024 leggen we de rotondes op de Dijkgraaf Poschlaan aan. Zie verder 'Periodieke rapportage projecten 23-1'.'

Wat wilden we daarvoor doen?

Reconstructie Julianaweg

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

‘Fase 1 start’ is op 11 april gestart. Voor fase 2 en 3 werken we in 2024 het Voorlopig Ontwerp uit. De uitvoering van fase 2 en 3 vindt plaats in 2025, met eventuele uitloop tot Q2 2026. In 2024-2025 voeren we alle kabels- en leidingwerkzaamheden uit.

Wat wilden we daarvoor doen?

Deelnemen regionale ontwikkelingen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We maken onderdeel uit van de Vervoerregio Amsterdam. Hierin nemen we vanuit de gemeente deel aan verschillende projecten, zoals het:
•   Verbeteren bereikbaarheid N247.
•   Nieuwe concessie openbaar vervoer.
•   Verbeteren halte toegankelijkheid.
•   Verschillende verkeersveiligheid campagnes.
Ook maken we samen met de Vervoerregio Amsterdam het gemeentelijk Mobiliteitsplan.

Wat wilden we bereiken?

Openbare ruimte aangepast op klimaatverandering

Door klimaatverandering krijgen we steeds meer te maken met extreme regenval, of juist extreme droogte. Ook is de warmtelast in de bebouwde kom een steeds groter wordend probleem. De traditionele manier van denken en werken in de openbare ruimte past hier niet meer bij.

Wat wilden we daarvoor doen?

Gebruik van materiaal dat waterafvoer bevordert

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Toelichting status:   In het integrale project Oosthuizen Noord leggen we een drainage-riool aan voor de infiltratie van hemelwater in de ondergrond. We maken de boomvakken zo groot mogelijk in het trottoir. En we onderzoeken een mogelijke waterberging onder het te vernieuwen speelveld. Het straatwerkproject ‘Molenweg e.o.’ combineren we met rioolwerkzaamheden. We brengen hier een DT-riool aan in combinatie met een watervoerende fundering. Tijdens extreme neerslag wordt het regenwater vertraagd afgevoerd.

Wat wilden we daarvoor doen?

Verder onderzoeken naar inrichting die beter in staat is water vast te houden

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Het straatwerkproject ‘Molenweg e.o.’ combineren we met rioolwerkzaamheden. We brengen hier een DT-riool aan in combinatie met een watervoerende fundering. Tijdens extreme neerslag wordt het regenwater vertraagd afgevoerd. Gelijk met de aanleg van verkeersdrempels brengen we ook een waterdrempel op de verharding aan. Dit zorgt voor een vermindering van afstroming van water over de straat naar lagere gebieden (compartimentering).

Wat wilden we daarvoor doen?

Waar mogelijk vergroenen van de omgeving

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkhoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We zijn gestart met het NK-tegelwippen, inclusief een kick-off op het Stadskantoor. In 2024 gaan we verder met het vergroenen van de openbare ruimte en het stimuleren en faciliteren hiervan voor bedrijven, scholen en andere organisaties. We gaan dit doen door informatie te verstrekken, door tegels op te halen en de communicatie richting de inwoners te vergroten. Binnen de projecten waar sprake is van herstructurering breiden we waar mogelijk de plantvakken uit. Ook bekijken we bij parkeervakken waar we grastegels kunnen toepassen.

In het voorjaar van 2023 hebben we 200 nieuwe bomen geplant in de gemeente. In december zijn er nog eens 150 nieuwe bomen geplant. Dit zijn niet allemaal extra bomen, maar grotendeels vervanging van omgewaaide of beschadigde bomen na enkele stormen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Stimuleren meer groen in tuinen

Budgethouder(s):

Kees Schilder / Dirk Dijkshoorn

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Het NK-tegelwippen focust zich in 2023 nog niet op tuinen. Wel faciliteren we bewoners die uit zichzelf willen tegelwippen en vergroenen. In 2024 gaan we bewoners benaderen, stimuleren en activeren om hun tuinen te gaan ontharden. Dit kan door bijvoorbeeld groen in potten neer te zetten, al is het uiteindelijke doel hoger. We gaan de bewoner hierbij ondersteunen en organiseren verschillende initiatieven om het gemakkelijker te maken. Tijdens de participatie van het herstraat-project Beitel-, Hamer- en Aambeeldstraat te Edam attenderen we ondernemers op de mogelijkheid tot het vergroenen van daken. Dit doen we omdat er in de openbare ruimte weinig tot geen ruimte is voor meer groen.

Tijdens de participatie van het integrale project Oosthuizen Noord maken we bij de bewoners het belang duidelijk van meer groen in tuinen.

Wat wilden we bereiken?

Veilig gebruik van de openbare ruimte

De afgelopen jaren zijn de rotondes in Edam en Volendam aangepast, de fietsers hebben nu voorrang op de automobilisten. Bij met name kunstwerken komen er gebreken aan het licht door gewijzigd gebruik, maar ook doordat de technische levensduur in sommige gevallen is verstreken.

Wat wilden we daarvoor doen?

Veiligheid fietsers en voetgangers verder vergroten (de automobilist is op bezoek)

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Bij de verschillende reconstructies treffen we maatregelen zoals:
•   verkeersdrempels;
•   plateaus;
•   rood asfalt;
•   fietsstroken en
•   street print.
Dit doen we om de veiligheid voor zowel de fietser als de voetganger te vergroten. Ook stellen we in 2023 een Mobiliteitsplan op. In het plan krijgen veilige en goede voorzieningen voor voetgangers en fietsers prioriteit.

Wat wilden we daarvoor doen?

Periodieke inspecties areaal verbeteren

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We gaan voor verschillende onderdelen inspecties uitvoeren die we gebruiken voor het opstellen van de beleid- en beheerplannen. Deze herhalen we regelmatig om de meerjarige uitvoeringsplannen actueel te houden.

Wat wilden we daarvoor doen?

Realistische uitvoeringsplannen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Na het vaststellen van de beleid- en beheerplannen is gestart met het opstellen van realistische uitvoeringsplannen. Deze gaan we in 2025 verder verfijnen. Ook bepalen we welke werkzaamheden we gaan uitbesteden en wat we zelf gaan doen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Verder reduceren achterstallig onderhoud

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Een groot aantal projecten binnen Civiele Kunstwerken en Wegen is in voorbereiding of gereed voor uitvoering. Om te voorkomen dat we wegen meerdere keren moeten openbreken stemmen we af met andere disciplines. Een aantal projecten staan noodgedwongen ‘on hold’. Dit komt door onzekere planningen in het verzwaren van het energienetwerk en de aanleg van glasvezelnetwerken.

Wat wilden we daarvoor doen?

Prioriteren op basis van gebruik en risico

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Dit is onderdeel van de nieuw op te stellen beleid- en beheerplannen. Uitgangspunten zijn veiligheid, functionaliteit en conditieniveau.

Wat wilden we bereiken?

Vergroten van de veiligheid in kernen met lintbebouwing

Binnen onze gemeente hebben we een aantal kernen met lintbebouwing. De wegen zijn er smal en de mogelijkheden om snelheid beperkende maatregelen te realiseren zijn daardoor beperkt. De wegen worden met name gebruikt door de eigen bewoners en bedrijven en in het seizoen zijn er veel dagjesmensen op de fiets of toertochten voor de fiets, auto of motor. De belangen tussen de burgers en bedrijven lopen zeer sterk uiteen, waardoor maatregelen nog moeilijker te realiseren zijn.

Wat wilden we daarvoor doen?

Continueren overleg inwoners

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Bij alle maatregelen die we treffen hebben we overleg met de direct omwonenden en de dorpsraden. Ook hebben we standaardoverleg met de dorpsraden over wat er speelt binnen de dorpen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Aanbrengen (optische) snelheid beperkende maatregelen

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Waar dit mogelijk is treffen we fysieke maatregelen in overleg met omwonenden. Dit kan bijvoorbeeld een verzamelingen drempels en versmallingen zijn. Op veel plekken binnen onze gemeente is dit niet mogelijk. Met name in een aantal lintdorpen zijn fysieke maatregelen bijna niet te realiseren door de beperkte breedte. Als dit het geval is, zoeken we naar optische mogelijkheden.

Wat wilden we daarvoor doen?

Publiekscampagnes voeren om bewustwording te vergroten

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Gemeente Edam-Volendam doet mee aan verschillende verkeersveiligheid campagnes van de Vervoerregio Amsterdam. De Vervoerregio Amsterdam regelt ook de verkeersveiligheid educatie op de basisscholen.

Wat wilden we daarvoor doen?

Plaatsen elektronische smileys met snelheid en kleur

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In de gemeente rouleren drie smileys voor een tijdelijke meting en monitoring van de verkeerssnelheid. Iedere zes weken hangen we deze smileys op een nieuwe locatie. We bepalen de (meet)locaties mede aan de hand van verzoeken van bewoners.

Wat wilden we daarvoor doen?

Bijplaatsen borden 15 km/h voor zwaar verkeer

Budgethouder(s):

Kees Schilder

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In onze kleine kernen hebben we op een aantal locaties 15 km/h (max.) borden geplaatst voor zwaar verkeer. Voor alle kleine kernen hebben we in 2023 een locatieoverzicht gemaakt van deze 15 km/h borden voor zwaar verkeer en landbouwverkeer. In oktober 2023 hebben we een tiental borden geplaatst in de lintdorpen en in Edam. Met deze borden sporen we zwaar verkeer aan om maximaal 15km/h te rijden.

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:38:52 met de export van 07/04/2024 14:33:22