Het programma Ruimtelijk Beheer is veelomvattend. Het bevat het beleid, de planvorming en de uitvoering van de verschillende elementen in onze openbare ruimte. Denk hierbij aan het onderhoud en beheer van onze wegen, verkeer en mobiliteit, civiele kunstwerken, openbaar groen, openbare verlichting, sloten, sportvelden, riolering en de inzameling van afval. Daarnaast voeren we groot onderhoud uit in de vorm van projecten en reconstructies van de openbare ruimte. Dit naar aanleiding van nieuwe wensen in het gebruik van de openbare ruimte.
Tot het programma behoren ook het beheer van het gemeentelijk Centrale Antenne Installatie (CAI), verkeers- en vervoersbeleid, verkeersveiligheid, ongedierte- en gladheidsbestrijding, onderhoud, beheer en verduurzaming van gemeentelijk vastgoed, kabels en leidingen, speelplaatsen, de kermis en straatmeubilair.
Door verschillende factoren, waaronder de oorlog in de Oekraïne hebben we te maken met sterk stijgende kosten. In de cao’s die nu in Nederland worden afgesloten is ook sprake van stevige loonstijgingen. We houden er rekening mee dat we voor de komende jaren nog een aantal financiële tegenvallers kunnen verwachten binnen een aantal langlopende projecten.
Organisatieontwikkeling Openbare Werken
In november 2021 hebben we een onderzoek op de afdeling laten uitvoeren door Cyber. Met als doel de beschikbare capaciteit van de “binnendienst” van de afdeling te vergelijken met de benodigde capaciteit om de opdracht van de afdeling te kunnen uitvoeren. Uit het onderzoek is naar voren gekomen dat de afdeling ongeveer 10 fte te kort komt. Per 1 april 2023 is de reorganisatie geformaliseerd en is gestart met werving van nieuw personeel en het verbeteren van de werkprocessen. Belangrijk onderdeel waarop we sturen binnen de afdeling is houding en gedrag. Dit laatste geldt zowel intern als extern. De belangrijkste doelen van de reorganisatie zijn:
• Naast reactief werken en brandjes blussen structureel planmatig en toekomstgericht werken.
• Duurzame inzetbaarheid van medewerkers in de buitendienst. Dit is te realiseren door een grotere diversiteit aan werkzaamheden aan te bieden.
• Efficiencywinst door beter gebruik te maken van materieel en expertise van de eigen medewerkers.
• Goede samenwerking in de keten.
• Ontwikkeling van individu, team en afdeling.
Realisatie prioriteitsprojecten
We hebben een aantal geplande prioriteiten gerealiseerd:
• In een groot aantal wijken heeft een reconstructie van de openbare ruimte plaatsgevonden of is groot onderhoud uitgevoerd. We hebben de voorbereiding hiervan voor een groot aantal wegen en wijken opgestart en gaan deze uitvoeren in 2024 en verder.
• We hebben het groot onderhoud en de vervanging van een aantal civiele kunstwerken uitgevoerd.
• De voorbereidingen zijn opgestart voor de vervangingen en het groot onderhoud voor de komende jaren.
• Voor civiele kunstwerken en wegen zijn nieuwe beleidsplannen opgesteld.
Derde ontsluitingsweg
Realisatie van een nieuwe ontsluitingsweg tussen de kernen van Edam en Volendam. Deze weg ligt in het verlengde van de N244 en sluit aan op de Dijkgraaf Poschlaan. De uitvoering van de realisatie loopt voorspoedig. Ook met de voorbereiding van de aanleg van de rotondes is al gestart. De opening van de weg was gepland op 1 juli 2024, maar deze is vervroegd naar 1 juni.
Julianaweg
In het eerste plandeel, de Corridor, zijn de werkzaamheden voor 85% afgerond. Op enkele delen moeten we de definitieve toplaag asfalt nog aanbrengen. En we moeten de belijning nog aanbrengen. Ook in de vervolgfases blijft participatie een belangrijk onderdeel van het proces. Samen met de werkgroep is voorbereiding voor fase 2 opgestart. Aandachtspunt is dat door de beschikbare ruimte een groot deel van de parkeerplaatsen zal verdwijnen. We onderzoeken waar we extra parkeerplekken kunnen realiseren en welke alternatieve locaties er zijn om te parkeren.
Centrale Antenne Inrichting (CAI)
Op basis van het onderzoek naar de toekomst van het gemeentelijk CAI-netwerk heeft de gemeenteraad besloten het CAI-netwerk te behouden. Daarnaast is vanuit GEV B.V. (Glasvezel Edam-Volendam) gestart met de aanleg van een toekomstbestendig glasvezelnetwerk. Binnen deze samenwerking zijn ook Ziggo en KPN betrokken om zodoende voor de toekomst een optimale service te bieden aan de inwoners van Edam en Volendam. De B.V. bestaat uit Glasdraad B.V. en de gemeente, die beide 50% aandeelhouder zijn. Met glasvezelleverancier ODF zijn in 2023 meerdere conflicten geweest. Deze conflicten hebben tot meerdere bezwaarprocedures, WOO verzoeken en beroepsprocedures bij Rechtbank Rotterdam geleid. Eind 2023 zijn afspraken gemaakt tussen ODF en GEV B.V.. Deze hebben ertoe geleid dat ODF het reeds aangelegde netwerk heeft overgedragen aan GEV B.V. en dat we binnen Edam en Volendam één open netwerk gaan aanleggen waar alle providers hun dienst op kunnen aanbieden.
Energietransitie
In de afgelopen jaren zijn grote delen van het elektriciteitsnetwerk in onze gemeente ‘op rood gezet’. Dit betekent dat hier vrijwel geen uitbreiding van het netwerk meer mogelijk is. Het risico op overbelasting van het elektriciteitsnetwerk wordt hier dan te groot. In sommige delen van onze gemeente maken we daarom geen nieuwe bedrijfsaansluitingen meer. Of mogen bedrijven maar een deel gebruiken van de capaciteit die ze eigenlijk nodig hebben. Samen met Liander is bekeken welke gebieden we de hoogste prioriteit moeten geven. We gaan bijvoorbeeld het netwerk in de oude kern van Edam in z’n geheel verzwaren. Hier hebben we de drie locaties voor nieuwe onderstations van Liander al bepaald. Voor Middelie, Oosthuizen en Beets lopen de voorbereidingen om ook daar binnen afzienbare termijn met de verzwaring te kunnen starten.