Sociaal Domein/Samenleving

Speerpunten

Toegankelijkheid

Speerpunt:

5.1 Toegankelijkheid

Wat wilden we bereiken?

Cultuur voor iedereen bereikbaar

In de gemeente Edam-Volendam is cultuur overal aanwezig. In de vorm van erfgoed, musea, muziek, theater, verenigingen en ga zo maar door. Cultuur is toch niet voor iedereen toegankelijk, denk bijvoorbeeld aan mensen met weinig financiële middelen. We blijven daarom met elkaar bouwen aan de toegankelijkheid van cultuur. De cultuurcoördinator speelt hier een belangrijke rol in. In samenwerking met de cultuurcoördinator willen we ervoor zorgen dat het aantal initiatieven, activiteiten en evenementen die vanuit het veld georganiseerd worden stijgen.

Uitgangspunt is een toename van het aantal georganiseerde activiteiten op jaarbasis ten opzichte van voorgaande jaren.

Wat wilden we daarvoor doen?

De inzet van de cultuurcoördinator breiden we uit

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We hebben de inzet van de cultuurcoördinator uitgebreid.

Wat wilden we daarvoor doen?

Door communicatie en de inzet van de cultuurcoördinator vergroten we de aandacht voor culturele initiatieven, activiteiten en evenementen georganiseerd vanuit het veld

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Binnen het uitvoeringsprogramma voor Kunst & Cultuur is meer budget vrijgemaakt om extra activiteiten mogelijk te maken en deze te promoten. Hiernaast is er incidenteel budget beschikbaar om initiatieven te stimuleren. Een deel van deze uitvoering organiseren we via de cultuurcoördinator.

Wat wilden we daarvoor doen?

We stellen een nieuwe cultuurnota vast, waarin aangescherpte programmalijnen gepresenteerd worden

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In 2022 is de nieuwe cultuurnota vastgesteld door de gemeenteraad. In 2023 hebben we dit verder uitgewerkt in een uitvoeringsplan. In dit uitvoeringsplan stellen we per programmalijn concrete doelstellingen op inclusief KPI’s. Dit doen we om de resultaten en effectiviteit van de inzet goed in beeld te brengen. Tegelijkertijd maken we de besteding van de extra middelen inzichtelijk.

Wat wilden we bereiken?

Laagdrempelige toegang bij Wijksteunpunt en CJG

We zetten stappen van ‘zorgen voor’, naar ‘zorgen dat’. Het vraagt om een nieuwe opzet van wijksteunpunten en mogelijk andere locaties van het Centrum Jeugd en Gezin (CJG). Wijksteunpunten worden samen met buurtkamers de informele toegang tot in de wijk georganiseerde voorzieningen van het sociaal domein. Het zijn steunpunten voor en door de samenleving, die bemenst worden door vrijwilligers. Het CJG blijft een belangrijke plek waar ouders met opvoedingsvragen laagdrempelig terecht kunnen op de vindplaatsen die in de gemeente georganiseerd zijn.

Doelstelling is een toename van het aantal contactmomenten wijksteunpunt en een toename van de geregistreerde inzet voorliggende voorzieningen WSP/BSL. Een nulmeting wordt uitgevoerd in 2023.

Wat wilden we daarvoor doen?

De centrale zorgverlener wordt bij jeugdigen met overgewicht ingezet en we zien een toename van het aantal huishoudens dat begeleiding krijgt

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We hebben de Centraal Zorgverlener ingezet. Het aantal gezinnen dat begeleiding krijgt ligt momenteel rond de veertien. Ten opzichte van begin 2023 is dit een daling. Een aantal gezinnen met langdurige begeleiding is gestopt met de begeleiding. We hebben aandacht voor de ontstane wachtlijst (momenteel drie gezinnen) en gaan hier gesprekken over voeren met de GGD.

Wat wilden we daarvoor doen?

Het WSP, CJG, buurtkamers en BSL worden beter aan elkaar verbonden. Er worden vaste contactpersonen aangewezen binnen de nieuwe frontoffice

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We hebben meerdere acties uitgevoerd om de verbinding tussen het CJG, WSP en BSL te bevorderen:
•   Op 7 december 2023 is een netwerkbijeenkomst gepland.
•   De Wmo- en jeugdconsulenten van het BSL zijn nu wekelijks werkzaam in de gebouwen van het CJG en WSP.
•   De consulenten sluiten aan bij verschillende overleggen.
Binnen de frontoffice van het BSL is uiteindelijk voor het WSP en BSL niet gekozen voor één aanspreekpunt. Als alternatief is de gehele frontoffice nu voor professionals te bereiken via het BSL.

Wat wilden we bereiken?

Sport en bewegen is voor iedereen mogelijk

In de gemeente Edam-Volendam kennen we een topsportklimaat en sporters en verenigingen van niveau. In verschillende takken van sport bouwt talent aan een route naar de olympische spelen. Vanaf het seizoen 2022 speelt voetbalclub FC Volendam (weer) op eredivisieniveau. Onze inwoners zijn hier trots op. De belangrijke rol die sportverenigingen spelen in onze samenleving, maakt dat wij ze vaker en actiever willen betrekken bij het brede sociaal domein. Het is onze ambitie om, samen met onze partners, sport en bewegen voor iedereen mogelijk te maken.

Het uitgangspunt is een daling van het percentage niet-sporters ten opzichte van vorige jaren.

Wat wilden we daarvoor doen?

We realiseren een passend vraaggericht sport- en beweegaanbod voor specifieke (kwetsbare) doelgroepen van jong tot oud, dichtbij de woon- leef- en werkomgeving van de inwoners

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De buurtsportcoach speelt in op de vraag van kwetsbare inwoners en verwijst door naar bestaand aangepast aanbod. Ook ontwikkelt de buurtsportcoach nieuw aanbod in samenwerking met lokale partijen. Dit aanbod sluit aan op de behoefte van kwetsbare inwoners. Voorbeelden hiervan zijn: Cursus Cognitieve fitness, Judo met zorg voor volwassenen, senioren gym in Kwadijk, Sportclub extra, racerunner AV Edam, ontwikkeling sportaanbod Parkinson, dementie en MS enzovoort.

Wat wilden we daarvoor doen?

We zetten in op interventies om de breed motorische ontwikkeling (BMO) te bevorderen

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We bevorderen bij de verenigingen, in het bewegingsonderwijs en in het naschools aanbod de breed motorische ontwikkeling.

Wat wilden we daarvoor doen?

We bevorderen het thema sociale acceptatie bij sport- en beweeginterventies

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Verbinding en respect staan centraal in alle sport- en beweegactiviteiten. Door alle positieve ontwikkelingen maakt het thema sociale acceptatie nu onderdeel uit van de kernwaarden van de sport- en beweeginterventies. We hebben dit onderdeel dan ook in 2023 kunnen afronden.

Wat wilden we daarvoor doen?

We onderzoeken de mogelijkheden om (sport)verenigingen professioneel te ondersteunen bij de vrijwilligersstructuur en het sociale karakter van de vereniging in veranderende maatschappelijke omstandigheden

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

De verenigingsondersteuner is geregeld in gesprek met (sport)verenigingen. De ondersteuner inventariseert hierin de problemen die zij hebben op het gebied van vrijwilligersstructuur, gekoppeld aan het sociale karakter. Vervolgens krijgen de verenigingen adviezen en mogelijkheden aangedragen om de structuur aan te passen. Ook helpt de verenigingsondersteuner bij het organiseren van bijeenkomsten om vrijwilligers te werven.

Wat wilden we daarvoor doen?

We bevorderen het thema gezonde leefstijl vanuit zowel aanbod als vraag

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Sinds september 2019 werken we met de JOGG-aanpak. De JOGG-regisseur fungeert hierin als verbinder en koppelt aanbod en vraag aan elkaar. Ook is de JOGG-regisseur actief bezig om de omgeving van het opgroeiende kind gezonder te maken. Hieronder valt: school, sport, vrije tijd, buurt, thuis, werk en media. In de themaraad van 9 maart 2023 is de gemeenteraad bijgepraat over de JOGG-aanpak, de acties van de afgelopen periode en de plannen voor 2023.

Wat wilden we daarvoor doen?

We organiseren netwerkbijeenkomsten met betrokken partners waarbij het thema gezonde leefstijl centraal staat

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

We hebben samen met partners meerdere netwerkbijeenkomsten georganiseerd over gezonde leefstijl. Een bijeenkomst van de werkgroep ‘preventieve activiteiten’ samen met het onderwijs is er een van. En ook de netwerkbijeenkomst ‘Kind naar gezond gewicht’. Hiernaast wordt een plan van aanpak gevraagd vanuit het Gezond en Actief Leven Akkoord en de daaraan gekoppelde brede specifieke uitkering. Het doel hiervan is het realiseren van een gezonde generatie in 2040. Hier is gezonde leefstijl ook een groot onderdeel van. Bij het opstellen van het plan van aanpak is overleg geweest met de partners van het reguliere overleg.

In Q1 van 2024 organiseren we een ‘grote’ netwerkbijeenkomst over het vervolg van het Vitaliteitsakkoord.

Wat wilden we bereiken?

Terugdringen van wachtlijsten

Voor de ondersteuning die via de gemeentelijke toegang verloopt bestaan wachtlijsten. Met name binnen de jeugdwet en de Wmo lopen de wachttijden soms behoorlijk op. Samen met onze partners willen we hier een omslag in maken. Soms kan dit eenvoudig en laagdrempelig, door met een inwoner samen te kijken naar hoe we passende overbruggingshulp kunnen organiseren. Naast aanbieders zien we dat we de overbrugging regelmatig in het voorveld of bijvoorbeeld de basis jeugd-GGZ plaats kan vinden.

De belangrijkste indicatoren zijn de lengte en doorlooptijd van de wachtlijst en het aantal succesvolle doorverwijzingen naar alternatieven in onder andere het voorliggend veld. Een nulmeting vindt plaats in 2023.

Wat wilden we daarvoor doen?

Bij lange wachttijden bij zorgaanbieders zoeken we adequate (overbrugging) alternatieven om te zorgen dat inwoners ondersteuning ontvangen en de problematiek niet verergert

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

Binnen het voorliggend veld hebben we uitgebreide dienstverlening gerealiseerd waaronder vrij-toegankelijke basis GGZ voor jeugd en gezin. Dit heeft als doel dat de huisartsen snel GGZ-expertise in kunnen zetten. En dat alleen de gezinnen die écht specialistische inzet nodig hebben doorverwezen worden naar de regionaal gecontracteerde specialistische GGZ. Het blijft bij lange wachttijden wel een uitdaging om overal passende overbruggingshulp aan te bieden. Daarom blijven we hierover in gesprek met zowel de lokaal als regionaal gecontracteerde jeugdhulpaanbieders.

Ook binnen de Wmo zijn de wachtlijsten een punt van aandacht. We krijgen  gemiddeld per dag tien aanvragen binnen. Dit zorgt ervoor dat de wachttijd van inwoners weer oploopt. De afgelopen periode hebben we ingezet op het aantrekken van vast personeel in het BSL. Daarnaast zijn wij gestart met een pilot waarbij we op basis van een advies van de wijkverpleging en casemanagers versneld een indicatie kunnen stellen. Hiermee willen we de wachttijden van de aanvraagprocedure terugdringen. De overbruggingsalternatieven zijn een uitdaging. Ook is sprake van wachtlijsten bij de (zorg)aanbieders. Hierover zijn we in gesprek met zowel de lokaal als regionaal gecontracteerde zorgaanbieders. We zijn onlangs gestart met een pilot waarbij ondersteuning wordt geboden bij toeleiding naar verslavingszorg. Na melding bij de huisarts kunnen we gelijk starten met begeleiding tot eventuele opname. Regionaal zijn wij aan het onderzoeken hoe we kunnen inzetten op verbetering van de arbeidsmarkt. Dit is opgenomen als speerpunt binnen het regiobeeld Integraal Zorgakkoord (IZA).

Wat wilden we daarvoor doen?

We zetten in op het vergroten van de inzet van algemene voorzieningen en het voorliggend veld

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In 2022 zijn meerdere aanbestedingen gedaan voor de inrichting van het voorliggend veld. Deze richt zich op de 18- en op de 18+ doelgroep.
In de aanbesteding voor 18- is de volgende dienstverlening gecontracteerd:
•   pedagogische advisering;
•   ambulante begeleiding voor gezinnen met een beperking;
•   schoolmaatschappelijk werk;
•   jongerenwerk en
•   basis-GGZ voor jeugd en gezin.

In de aanbesteding voor 18+ is de volgende dienstverlening gecontracteerd:

•   sociaal maatschappelijke dienstverlening;
•   onafhankelijke cliëntondersteuning;
•   algemeen maatschappelijk werk;
•   raadsliedenwerk en
•   club- en buurthuiswerk.

We hebben geconstateerd dat we veelvuldig gebruik maken van het aanbod van de sociaal raadsvrouw; meer dan in eerste instantie was verwacht. We onderzoeken nu hoe we kunnen inspelen op deze verhoogde vraag om passend aanbod te kunnen garanderen, in combinatie met een financieel spreekuur vanuit Geldfit. Deze laatste financieren we uit het budget schuldhulpverlening. Ook onderzoeken we momenteel met hoeveel uur het algemeen maatschappelijk werk verhoogd kan worden om ondersteuning voor Oekraïense inwoners hierbij aan te laten sluiten. Dit gaan we bekostigen uit het budget opvang vluchtelingen Oekraïne. Daarnaast organiseren verschillende partijen activiteiten op het gebied van jeugd en Wmo om ontmoeting en (talent)ontwikkeling te stimuleren.

Door het realiseren van een sociale kaart voor professionals moet de bekendheid en daarmee de inzet vergroot worden. Op dit moment heeft het totale voorliggend veld nog geen sociale kaart. Wel is er een sociale kaart met specifieke focus op de jeugd. De totale sociale kaart is nog in ontwikkeling. Ook benutten we het aanbod in het voorveld Jeugd nog niet optimaal. De vraag naar bijvoorbeeld schoolmaatschappelijk werk en jongerenwerk stijgt opvallend, terwijl andere diensten achterblijven.

Wat wilden we daarvoor doen?

We zetten, samen met de regiogemeenten, in op het meer aantrekkelijk maken van het werken in de geïndiceerde hulp

Budgethouder(s):

Vincent Tuijp

Status van uitvoering nu:

Toelichting status:

In de regio Zaanstreek-Waterland hebben we heel beperkt invloed op het aantrekkelijk maken van het werken in de geïndiceerde hulp. Wij hebben daarom de hoge werkdruk en de daaraan gekoppelde arbeidsvoorwaarden onder de aandacht gebracht bij de Rijksoverheid. Onder andere deze lobby heeft eraan bijgedragen dat een landelijk programma is gestart voor een toekomstbestendige arbeidsmarkt Zorg en Welzijn. Het doel hiervan is dat er ruimte komt voor innovatieve werkvormen en technieken voor het behoud van medewerkers en scholing. We hopen dat dit bijdraagt aan het meer aantrekkelijk maken van het werken in de specialistische jeugdhulp. Binnen de Wmo zijn wij regionaal aan het onderzoeken hoe we kunnen inzetten op verbetering van de arbeidsmarkt. Dit is opgenomen als speerpunt binnen het regiobeeld Integraal Zorgakkoord (IZA).

Deze pagina is gebouwd op 07/04/2024 14:38:52 met de export van 07/04/2024 14:33:22